Güncel Haberler

Kaan ve yerli motor çalışmaları plana göre hareket ediyor

Savunma endüstrisi Haluk Görgün, Kaan projesi, uçağın gelişimi ve tedarik sürecinde kullanılacak ilk ithal motor bloğunun üretimi ve yerli motor geliştirme çalışmaları soruları cevapladı.

Soru: Türk savunma endüstrisinin “tam bağımsızlık” amacına uygun olarak karşılaşması gereken kapalı veya açık ambargoya karşı strateji nedir?

Cevap: Savunma sektörü başkanlığımızın temel amacı, savunma sektöründe tam bağımsızlık sağlamak ve kahramanca ordumuzun ihtiyaçlarını ulusal ve ulusal çözümlerle karşılamaktır. Tüm açık ve kapalı kısıtlamaları takip ediyoruz, savunma sektöründeki her türlü sınırlamayı dikkatlice değerlendiriyoruz ve ülkemizin çıkarlarını korumak için tüm fırsatlarımızı harekete geçiriyoruz.

Bu süreçte temel prensibimiz; Kararlı savunma projelerimizi geciktirmeden ve uygulamadan kahraman ordumuzun ihtiyaçlarını karşılayın. Tek bir kaynağa bağlanmadan asla alternatif tedarik ve geliştirme seçeneklerini planlamayız ve aynı anda uygulamayız. Bu şekilde, ikimiz de teknolojik bağımsızlığımızı güçlendiriyoruz ve doğum sürekliliğimizi garanti ediyoruz.

Bu bağlamda, özellikle motor teknolojileri alanında üstlendiğimiz pasajlar, ülkemizdeki stratejik gücü ve benlik güvenini güçlendirmektedir.

Bugüne kadar, “yapamıyorsun” adlı tüm platformları getirdik. Uçaklarımız, karasal araçlarımız, helikopterler, pilotsuz sistemler ve füzeler artık ulusal motorlarımızla seyahat ediyor.

Motorda tam bağımsızlık için atılan adımlar

Soru: Savunma endüstrisinin askeri motor teknolojileri konusunda rehberliğinde yürütülen projelerdeki mevcut durum nedir?

Cevap: Riccio araçları ve kıvırcık araçlarla Tuna motoru ile tehlikeden etkilenen tank ve lojistik araçların araçları için geliştirilen Azra Gen-2 test faaliyetleri başarılı bir şekilde devam ediyor.

Yeni nesil işlenmiş araçlarda hizmet verecek Utku motoru ve Altay tankı için geliştirilen Batu motor geliştirme ve test faaliyetleri tamamlandı ve hem UTKU iletim testleri hem de BATU şanzımanı başarıyla gerçekleştirildi.

İnsan olmayan uçak araçlarımıza TB3 enerjisi veren PD200 motoru gergin, envantere girdi ve Anka’ya entegre PD170 motoru devam etti ve Akundur devam etti ve Kargı İHA için PG50 motoru ile bağımsız beceriler elde edildi.

Helikopterlerimizde, Gökbey helikopterinin kalbinde bulunan TS1400 Ulusal TS1400 motorunun sertifika testleri devam ediyor ve kitle üretim işleri başarıyla gerçekleştiriliyor.

Füzelerimiz ve mühimmatımızda, Hawk ve Su için KTJ3200, Çakır için KTJ1750, Black Hawk için KTJ3700 jet motorları başarılı bir şekilde geliştirildi ve kullanıldı. Ayrıca, yeni nesil füze motorları geliştirmek için çalışmalarımıza devam ediyoruz.

Deniz platformlarımızda Marlin SIDA için Marin X7 ilaveleri yapıldı, MILGEM gemilerimiz için bağımsız mavi Batu çözümünün uygulanması için Ulaq SIDA için Marin X7 entegrasyonları tamamlandı.

Reaksiyon motorlarımızda ve ileri tiyatro eserlerimizde ANKA III için geliştirilen Turbofan TF6000 motoru başarıyla çalışıyor ve TF10000 gelişimi Kuzilelma için devam ediyor. Airomobile Kaan Fighter’ın ana motoru TF35000’e ve APU60’a yardımcı güç birimi.

Bu geniş motor teknolojileri ile Türkiye, ulusal ve ulusal yapılara sahip kara, uçaklar, denizcilik ve füze sistemlerinde gerekli kritik becerileri karşılamaya başladı.

Eylem stratejileri ve planları, başkanlığımızın tam bağımsızlığını, gaz türbinindeki yol haritası, karasal araçlar için güç kaynağı grubunun yol haritası, ulusal deniz deniz motorları ve deniz türünün ulusal elektrik iletim sistemleri yol haritası boyunca hazırlanır ve bu yönde belirlenir.

“Tek bir kaynağa bağlı değiliz”

Soru: Savaş uçaklarının en kritik alt sistemlerinden biri reaksiyon motorlarıdır. Türk savunma endüstrisinin en önemli projelerinden biri olan Kaan için bu nasıl ihtiyaç duyulacak ve yerli motorda yapılan çalışma aşaması nedir?

Cevap: Kaan Works ulusal savaş uçağımızda aynı anlayışla ilerliyoruz. Kaan’ın seri üretimi, yabancı değil, bir yerli motor aracılığıyla planlandı. Airomobile Kaan Fighter’ın ana motoru TF35000’e ve APU60’a yardımcı güç birimi. Savunma sektöründe, süreç her zaman bu şekilde çalışır. Her şeyden önce, mevcut motorlar piyasaya sürüldü, bu nedenle ulusal otomotiv projeleri devreye alındı. Kaan’ı bir blok yaklaşımı ile üretiyoruz. Başka bir deyişle, farklı aşamalarda, envanter için farklı yeteneklere sahip güçlendirilmiş versiyonları yavaş yavaş geliştiririz. Bu bağlamda, savaş uçağımız Kaan’ın teslimat takviminde bir gecikme yoktur. Kitlesel üretimimizi riske atmamak için sadece tek bir kaynağa bağlı değil, farklı tedarik kanallarında çalışıyoruz ve aynı zamanda alternatifleri düşünüyoruz. Bu şekilde, ikimiz de takvimi garanti ediyor ve ulusal motorumuzun geliştirme tablosunu kesintisiz olarak tanıtıyoruz.

Kaan’ın geleceği tek bir ülkenin motoruna bağlı değildir. Mühendislerimize güveniyoruz. TF35000 seri üretim süreci beklendiği gibi devam eder.

Türkiye, ulusal ve ulusal yapılara sahip motor teknolojilerindeki tüm kara, uçaklar, denizcilik ve füze sistemlerinde gerekli kritik becerileri karşılamak için bir seviyeye ulaştı. Gaz türbini yol haritamız doğrultusunda, reaksiyon motorlarında bağımsızlığı yakalama adımlarımıza devam ediyoruz.

Türkiye, vizyonu, vizyonu, iradesi, iradesi ve savunma sektöründeki büyük kazançları daha fazla getirme yeteneğiyle cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın vizyonu, irade, kararlı pozisyonu, desteği ve güvenine sahiptir. Mühendislerimiz, araştırmacılarımız ve sanayicilerimizle birlikte, “tamamen bağımsız” savunma idealimiz doğrultusunda ulusumuzun güvenliği için durma yapamamaya devam ediyoruz.

“Uçak prototipinin üretimi tam hızda devam ediyor”

Soru: Kaan prototiplerinin üretimi devam ediyor. Prototipler için gerekli motorların tedariki tamamlandı, bu süreçte sorunlar olabilir mi?

Cevap: Kaan’ın prototiplerine uçak ve Türkiye’ye teslimat için gerekli tüm motorlarla birlikte sağlandı. Uçak prototipimizin üretimi tam hızda devam ediyor.

Soru: Amerika Birleşik Devletleri’nden Kaan için gerekli motorların teklifine olan talebin mevcut durumu nedir? Mevcut risklerin üstesinden gelmek için beklentilerinizi paylaşabilir misiniz? Alternatif motorlara dönüşme kararının kritik eşiğiniz nedir?

Cevap: Havacılık komutumuza teslim edilecek ilk blok, ABD’de bir dizi Kaan seri düzlemi için gerekli olacak motor malzemelerinin tedariki konusunda tamamlandı.

Altıncı nesil uçağımızın altıncı neslini almamız gereken yerli motorumuzun geliştirme faaliyetleri, geliştirme faaliyetlerinin öngörüldüğü takvimle devam ediyor. Bu aşamada, yabancı alternatiflere farklı bir alternatif aramıyoruz.

Soru: ABD’nin gerektirdiği motorlar satın alınamazsa alternatif motorlara geçiş kolayca mümkün olacak mı? Motorun değişimi, uçağın tasarımında ve proje takviminde değişikliklere yol açacak mı? Tüm dünyada memnuniyet taleplerinde herhangi bir sorun var mı ve böyle bir dönemde alternatifler elde etme riski olabilir mi?

Cevap: İhtiyaç durumunda, ilk blok için motorun bir modifikasyonunu yapmak mümkündür. Bir mühendislik gelişiminin bu durumdan kaynaklanması mümkün olsa da, uçakların tasarım ve geliştirme faaliyetleri, tüm dünyada olduğu gibi yineleme ve değişim yönetiminin sürekli ihtiyaçlarını içerir. Bu durumda, takvimin önemli bir dezavantajı yaşayacağımızı sanmıyorum. Çünkü projelerimizi çevik sistem mühendisliği yaklaşımı ile yönetiyoruz. Ancak, daha önce de söylediğim gibi, son kitle üretim uçağımız yerli motorla uçacak.

“Bir gecikme oldu, 2 yıl içinde çok önemli bir yoldu”

Soru: Kaan için yerli motor geliştirme projesinin başında eleştiriyi veya burada karar verme süreçlerindeki gecikmeyi nasıl değerlendiriyorsunuz?

Cevap: Bu tartıştığım ilk sorundu, şimdi sorumluluklar ve takvim açık. Sorumluluk alan tüm şirketlerimiz zaman içinde görevlerini yerine getirir ve SSB Motor Departmanı yakındır. Son 2 yılda çok önemli bir yol ele alındı.

Anka-III için geliştirilen Turbofan TF6000 motorunun ilk çalışması başarıyla gerçekleştirildi, Kuzlelma için TF10000 geliştirme çalışması devam ediyor ve sonunda APU60 av düzleminin ana motoru ve APU60’ın yardımcı güç birimi planlanan olarak planlanmaya devam ediyor.

Soru: Yurtdışından motorların tedarikinde karşılaşılabilecek olası sorunlar, Endonezya ile imzalanan 48 kaan’ın ihracat anlaşmasına yönelik bir tehditi temsil ediyor mu?

Cevap: Endonezya’ya ihraç edilmesi beklenen beşinci nesil Kaan muharebe uçağı, Amerikan merkezli motorlar tarafından değil, ulusal motorlarımız tarafından güçlendirilecek.

Son olarak, bunu vurgulamak istiyorum, bu mutlu durumda mühendislerimize güveniyoruz. Başkanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın ulusal ve ulusal fırsatlarla liderliği ve desteği ile Kaan ve yerli motorunu ülkemize getirme gücümüzle birlikte çalışıyoruz.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu